37 מאפיינים שכיחים של דיסלקסיה
© רונלד ד. דייויס – 1992
רוב הדיסלקטים יפגינו כ- 10 מתוך המאפיינים וההתנהגויות הבאים. מאפיינים אלה עשויים להשתנות מיום ליום או מרגע לרגע. הדבר העקבי ביותר אצל דיסלקטים הוא חוסר העקביות שלהם.
כללי
• נראה חכם, מאד אינטליגנטי ויודע להתבטא, אך אינו מסוגל לקרוא, לכתוב או לאיית ברמה המתאימה לגילו.
• מקבל תווית של עצלן, מטומטם, לא זהיר, לא בוגר, ״אינו משתדל מספיק״, או ״בעיית התנהגות״.
• אינו ״מפגר מספיק בחומר״, או ״מתקשה מספיק״ כדי לקבל עזרה במסגרת ביה״ס.
• בעל רמת משכל גבוהה, אך ציוניו נמוכים; מצליח בבחינות בע״פ אך לא בבחינות בכתב.
• מרגיש מטומטם; בעל ערך עצמי נמוך; מסתיר ומחביא את חולשותיו באמצעות אסטרטגיות פיצוי מקוריות; מרגיש
מתוסכל ומגיב ברגשנות לגבי משימות קריאה או מבחן בביה״ס.
• מוכשר באמנות, דרמה, מוסיקה, ספורט, מכונאות, המצאת סיפורים, מכירות, עסקים, עיצוב, בניה או הנדסה.
• לעיתים קרובות ״מתנתק״ או חולם בהקיץ; מאבד את הכיוון או את חוש הזמן בקלות.
• קושי בהתמדה של קשב; נראה כ״היפר״ או ״חולם בהקיץ״.
• לומד בצורה הטובה ביותר מתוך התנסות, הדגמות, ניסויים, תצפיות ועזרים ויזואליים.ראיה, קריאה ואיות
• מתלונן על סחרחורות, כאבי-ראש, או כאבי-בטן בזמן קריאה.
• מתבלבל לגבי אותיות, ספרות, מילים,רצפים או הסברים מילוליים.
• הקריאה והכתיבה מראים חזרות, הוספות, השמטות, החלפת מיקום של אותיות, מספרים או מילים.
• מתלונן שהוא חש או רואה תנועה לא קיימת בזמן הקריאה, הכתיבה או העתקה.
• נראה כאילו מתקשה בראיה, אך בדיקות העיניים אינן מגלות בעיה.
• בעל ראיה חדה ותשומת לב מוגברת לפרטים, או חסר עומק תפישתי וראיה מרחבית.
• קורא שוב ושוב ללא הבנה של הקריאה.
• מאיית בצורה פונטית ולא עיקבית.
שמיעה ודיבור
• בעל מיעה מורחבת; שומע דברים שלא נאמרו ולא נשמעו ע״י אחרים; קל להסיט את תשומת לבו ע״י צלילים וקולות.
• קושי בניסוח מחשבותיו במילים; מדבר בהבעה מהוססת; לא מסיים משפטים; מגמגם בשעת לחץ; לא מבטא מילים ארוכות כראוי, משנה ביטויים, צירופי מילים או הברות בשעת דיבור.
כתיבה וכישורים מוטוריים
• קושי בכתיבה או העתקה; אחיזת העיפרון/עט בצורה לא-שגרתית; כתב היד לא רציף ומשתנה או אינו קריא.
• מגושם, חסר קואורדינציה, חלש במשחקי כדור או במשחקים קבוצתיים; קושי במילוי משימות הדורשות כישורים מוטוריים עדינים ו/או גסים; נוטה לחוש בחילה בזמן תנועה.
עשוי לשלוט בשתי הידיים באותה מידה. לפעמים מבלבל בין ימין/שמאל, מעל/מתחת.
מתמטיקה וניהול זמן
מתקשה בקריאת השעה, בניהול זמן, בהבנת הוראות או מידע הדורש רצף; מתקשה להגיע בזמן.
• חישובים מתמטיים מראים תלות בספירת אצבעות ותכסיסים אחרים; יודע את התשובות אך אינו מסוגל להסביר או להראות את החישוב על הנייר.
• יודע לספור אך מתקשה בספירת חפצים. מתקשה בשימוש בכסף.
• יכול לבצע חישובים, אך נכשל בשאלות מילוליות; אינו תופס אלגברה או מתמטיקה גבוהה יותר.
זכרון והבנה
• זכרון מעולה לטווח ארוך לגבי חוויות,מקומות ופרצופים.
• זכרון גרוע לגבי רצפים, נתונים ומידע שאינו חוויה אישית.
• חושב בעיקר בתמונות ורגשות, לא בקולות או מילים (מעט מאוד דיאלוג פנימי).
התנהגות, בריאות, התפתחות ואישיות
נטיה להיות מאד לא מסודר, או מסודר בצורה כפייתית.
• עשוי להיות ליצן הכתה, או מעורר הבעיות או שקט בצורה קיצונית.
• הגיע מוקדם מאד או מאוחר מהרגיל לשלבים התפתחותיים (דיבור, זחילה, הליכה, קשירת שרוכי נעליים).
• נוטה לזיהומים באוזניים; רגיש לסוגי מזון, תוספים מלאכותיים או כימיים.
• עשוי לישון עמוק מאד או חלש מאד; הרטבת לילה עלולה להתארך מעבר לגיל המקובל.
• סיבולת כאב גבוהה או נמוכה במיוחד.
• חוש צדק מפותח מאד; רגיש רגשית; שואף לשלמות.
• טעויות וסימנים מאפיינים מתרבים בצורה בולטת בשעת בלבול, לחץ זמן, לחץ רגשי או בריאות לקויה.
תכנית תיקון® דיסלקסיה בשיטת דייויס מסייעת לאנשים בעלי מאפיינים אלה מדי יום. ניתן לתקן ולהתגבר על מגבלות אלה.