Slide background
Slide background
Slide background
Slide backgroundSlide thumbnail
Slide background
Slide background

הרהורים אודות שליטה במילות טריגר

A Few Thoughts on Mastering Trigger Words Printed and Translated with Permission
By Hilary Farmer Davis Facilitator Web Site: http://www.dyslexia-uk.org E-Mail: farmer@dyslexia-uk.org
The Dyslexic Reader Issue 13 Spring 1998

תורגם בהתנדבות ע”י יעל הלר, המרכז הישראלי לעזרה עצמית, עבור “עזרה”- קבוצת תמיכה לילדים עם ליקויי למידה קלים.

סטודנט שמסיים את התכנית, בד”כ עם חיוך ענק. הוא או הוריו, במקרה של ילדים, מקבלים פלסטלינה, כדורי קוש (קיפודורים) ורשימה של כוונות טובות.
כמה מאתנו דאגו באשר למידת המחויבות שההורה/ הילד יגלו 3 חודשים לאחר מכן.

בשיטתי ילדים מקבלים פרס כאשר הם מסיימים את מחצית רשימת המילים, ופרס גדול יותר כשהרשימה מושלמת, אבל אני יודעת שבזה בלבד אין די כדי ליצור מוטיבציה לסיים את התכנית כולה.

ש מספר ילדים, בסביבתי הקרובה, שסיימו את התכנית אבל בחרו להגיע פעם בשבוע כדי לעבוד על מילות טריגר (מילים שאין עבורן תמונה או שאינן מובנות) לקרוא שיעורי בית וכו’. נדמה היה כי ילד אחד בן 10 מסרב לעבוד על מילות הטריגר, ובכנות נראה תשוש. שוחחנו על מה שהוא אוהב, ומה שאינו אוהב, ובררנו האם הוא רוצה להפסיק להגיע לתקופה מסוימת. ברור היה כי אינו רוצה להפסיק, אבל השתמע מדבריו כי אינו משוכנע ש”כדאי ללמוד את כל אותן מילים”.

אמרתי לו שמילות הטריגר הן שהיוו עבורו בעיה בעת ההקראה. הוא לא השתכנע, למרות שהסכים עם העובדה שלא הפיק הנאה מרובה מהקריאה. שאלתיו אם יאות להקריא לטייפ. לדעתו זה היה רעיון טוב, ולפיכך הקלטנו מפגש קריאה אחד.

לאחר מכן נתתי לו עט וניר. בכל מקרה של השמטה, החלפה או העדר מובן . ציינו את המילה שאמר ושגרמה לכך. פרט לשתי מילים קשות וארוכות, השגיאות היו כולן במילות טריגר בהן עדיין לא שלט.הוא לא היה זקוק לשכנוע נוסף: הייתה לו את רשימתו שלו, וזו הכילה את המילים הבאות שעבדנו עליהן.

לפני זמן מה באה אלי אם עם בתה. האם קראה את הספר “דיסלקציה כמתנה” וספרה לי שזה הקנה לה את היכולת לדבר ולהבין באמת את בתה “כאילו בפעם הראשונה”.הבת הייתה בבית כי הרגישה לא טוב, ובקשה מאמה לתת לה מספר משפטים, כדי שתכתוב אותם. האם הסכימה אך החליטה לעשות ניסוי. היא בקשה מהבת להשאיר מרווח בין משפט למשפט, ואז לחזור ולציר את מה שראתה בעיני רוחה בכל מילה ומילה. והתוצאה? ניחשתם- מתחת כל מילת טריגר הופיע מרובע ריק, ולכל שאר המילים היו ציורים.

אנחנו איננו זקוקים לשכנוע, אבל שתי הדוגמאות יכולות לעזור כאשר פונים לאנשים אחרים.
לסיום מקרה מצחיק. עבדתי עם ילד על תהליך שליטה בסמלים של דייויס, וגרמתי לו לחזור אחרי על שני השלבים האחרונים. כשסיימנו הוא הסתכל עלי ואמר:”זה כמו להיות בכנסיה, הלא כן?”

הילרי פרמר נותנת שרות לתכנית תיקון דיסלקציה בשיטת דייויס, ליד אוקספורד-אנגליה. האתר שלה :

http://www.ndirect.co.uk/-farmer/

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech