זוכה לתוצאות חיוביות בישראל
“הארץ” המהדורה באנגלית 15.9.2000
מאת: שרלוט האל
תרגום: אטיה צסלר
רון דייויס לא ידע שהוא בכלל יצור חי עד שבגיל העשרה, סוף-סוף, למד לדבר. בגיל 38 הוא התגבר על דיסלקסיה חריפה של עצמו ופיתח את תאוריית דייויס לתיקון דיסלקסיה.
ביום ראשון ה-17.9.2000 ירצה רון דייויס, מחבר הספר “דיסלקסיה כמתנה”: איך יתכן שישנם אנשים מבריקים שאינם יודעים לקרוא? ואיך הם יכולים לשנות זאת.
ההרצאה תהיה על דיסלקסיה ו-ADD (הפרעת קשב וריכוז) ב’יד-לבנים’ ברעננה.
ההרצאה תתורגם סימולטנית לעברית ותציין את הוצאת המהדורה העברית של הספר.
זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה וסגן שר החינוך שאול יהלום יהיו נוכחים בהרצאה ביום ראשון. ההרצאה אורגנה ע”י “עזרה” – (ארגון תושבים דוברי אנגלית), קבוצת התמיכה של הורים לילדים עם לקויי למידה והפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD )
דייויס פיתח את התאוריה שלו לגבי תיקון ב-1980 לאחר שהתגבר על הדיסלקסיה הקשה של עצמו. הוא עשה זאת ע”י מציאת דרך לבטל הסחות תפישתיות נפוצות. במשך שנים דייויס נחשב כמפגר – אע”פ שבימינו היו מקטלגים אותו כאוטיסט. הוא עשה צעד נדיר של יציאה ממצב זה ולמד לדבר בהיותו בגיל העשרה. עד גיל 38 הוא סבל מדיסלקסיה חריפה. ב-1980 הוא גילה דרך יסודית להתמקדות. “חשבתי שריפאתי את עצמי”, אומר דייויס בראיון השבוע, “זה לא היה כך, אבל מצאתי חלק מהפאזל. הוא הקים את ה’מרכז לחקר הקריאה’ בעזרת קבוצת מומחים ופיתח את תכנית תיקון שהיא הבסיס לתכנית דייויס לתיקון דיסלקסיה הפועלת ברחבי העולם. דייויס אומר שלעולם לא ניתן לרפא דיסלקסיה, אך את הבעיות שמונעות למידה ניתן לתקן. “ע”י הבנה של המבנה המכני של הקשיים”.
שני מרכיבי המפתח של התכנית כוללים “יעוץ מיקוד (אוריינטציה)” – שמלמדת דיסלקטים כיצד לזהות ולשלוט במצב השכלי המוביל לעיוות ולבלבול בתפישת האותיות, המילים והספרות.
ו”רכישת השליטה בסמלים” –המאפשרת לתלמידים לחשוב בסמלים ובמילים כך שיוכלו ללמוד ולהבין ביתר בקלות.
בתכנית משולבות גם שיטות יחודיות הבאות לעזור לילדים ולמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז (עם או בלי היפראקטיביות.
דייויס מתייחס לדיסלקסיה כאל “מתנה” ואומר שאנשים החושבים בתמונות ולא במילים הם אנשים יצירתיים ובעלי דימיון.
יהודית שוורץ, יושבת הראש של קבוצת התמיכה של הורים לילדים עם לקויות למידה ו- ADHD אומרת שיש שיטות שונות לטיפול בדיסלקסיה. “איני אומרת ששיטה מסויימת טובה מאחרת, אך השתתפותי בתכנית תיקון דיסלקסיה של דייויס שינתה את כל חיי”.
בתחילה, כל כוונתה היתה לשלוח את בנה, שכמוה אף לו יש דיסלקסיה ו-ADD, לתכנית תיקון. ברגע האחרון החליטה לעבור את התכנית למען עצמה. יהודית אומרת שרמת הקריאה של הבן קפצה בארבע כיתות במשך שבוע התכנית. היא עצמה מסוגלת עכשיו “לקרוא להנאתה”.
בקשר למהגרים לישראל. לדעת יהודית, לאלה שיש דיסלקסיה יחוו זאת גם באנגלית וגם בעברית או בכל שפה שילמדו. ללא ספק, לדיסלקטים “יהיה קושי בקליטת שפה שניה”.
ס. מהרצליה, שלבנה א. בן ה-8 יש דיסלקסיה הגיעה ביוני לישראל מארה”ב . א. שהגיע לישראל ללא ידע בעברית, עבר תכנית בת חמישה ימים אצל יהודית. עכשיו הוא מכיר את כל האלף-בית, את הניקוד ויכול לקרוא לאט. הדבר בולט לאור העובדה, שאינו יכול לצרף מילים שלמות בקריאת אנגלית. כאן הדגש הוא על מניעת הדיסלקסיה ולא על תיקונה.
בקבוצת התמיכה של עזרה של הורים לילדים עם לקויות למידה ו-ADHD חברים כעת 320 משפחות. בכל חודש מקיימת הקבוצה הרצאה באנגלית בנושאים רלוונטיים, מארגנת סיפריית השאלה ניידת, שירות אוזן-קשבת (קו עזרה להורים) וכן מתרגמת מאמרים הקשורים בנושא לעברית, לחלוקה למחנכים, מטפלים ונותני שירות אחרים באיזור השרון.
קורס להכשרת מנחים-יועצים בשיטה יפתח בקרוב . פרטים בטלפון 09-7729888