Slide background
Slide background
Slide background
Slide backgroundSlide thumbnail
Slide background
Slide background

בעקבות תחילת שנת הלימודים, הכנו רשימה של התאמות שלגביהם אולי תרצו לשוחח עם המחנכת והיועצת של ילדיכם. יש לזכור שחלק מההתאמות הן המלצות של המאבחנים, וחלק מהם מוכרים ע”י משרד החינוך.

“הכוונה במלה ‘הוגן’ אינה שכל אחד יקבל אותו יחס, הכוונה האמיתית היא שכל אחד יקבל את מה הוא צריך” – ריצ’ארד לבואה.

התאמות בכיתה ובמבחנים

ההתאמות האלה בכיתה יכולות לסייע לילדיכם להפגין את הידע שלהם. היעילות משתנה מילד לילד ולפי תפיסת המאבחן. יש לציין שאלה התאמות אפשריות; באופן כללי, בית הספר יכול לאשר אותן בהתאם לגיל ולצרכים של הילד. יש לדון בכל ההתאמות האלה עם צוות בית הספר כדי להביא אותם לידיעתם.

* בחינות בעל-פה

הבחינות נקראות לתלמיד (או שקלטת מוקלטת מראש נמסרת לתלמיד מחטיבת הביניים ואילך), ולתלמיד ניתן זמן לענות בעל-פה (או להקליט את תשובותיו).

* בחינות ללא הגבלת זמן או עם הארכת זמן (תוספת זמן של 25%)

תלמידים דיסלקטיים אינם מתפקדים היטב בלחץ של זמן. הם זקוקים לזמן רב יותר כדי לקרוא את השאלות, לנסח את התשובות בראש ולרשום את התשובות על הנייר.

* התעלמות מאיות או הפחתת גודל בחינות האיות (עברית/אנגלית)

מורים רבים מוכנים לקבל בחינות איות שנערכות במהלך שיעור עזר כתחליף לבחינה בכיתה, או מוכנים לתת ציון בבחינת איות בכיתה רק על מספר קטן של מלים שנקבע מראש.

* לא לאלץ קריאה בקול רם

אסור למורים לחייב תלמידים עם דיסלקסיה לקרוא בקול רם מול הכיתה. אם מסיבה כלשהי הדבר הכרחי, יש להזהיר את התלמידים מראש ולהראות להם בדיוק איזה קטע הם יצטרכו לקרוא, כדי שהם יוכלו להתאמן מראש. יש לאפשר לתלמידים הזדמנות להתאמן בשקט בבית.

* קבלת שיעורי בית מוכתבים

חלק מהתלמידים הדיסלקטיים/דיסגראפיים יכולים להכתיב תשובות במהירות ובקלות רבה יותר מאשר לרשום את התשובות. יש לאפשר להורים לשמש ככותבים עבור התלמידים עד שהכתיבה משתפרת. בחלק מהמקרים, מאפשרים לתלמידים להשתמש במחשב נייד.

* הפחתת כמות שיעורי הבית

מורים רבים מכינים משימת שיעורי בית תוך הערכה כמה זמן הדבר יקח לתלמיד “רגיל”. הם לא תמיד יודעים שלתלמיד דיסלקטי יידרש זמן ארוך פי 3 עד 4 כדי לבצע את אותה משימה. המורים צריכים להסכים על זמן מקסימום שיוקדש לשיעורי בית. ההורים צריכים לחתום בסוף דף שיעורי הבית כדי לאשר את משך הזמן שהוקדש למשימה. ההורים יכולים לבקש מהמורה לתת לתלמיד לענות על פחות שאלות לשיעורי הבית, ושמספר שאלות זה ייחשב כשיעורי בית מלאים. חשוב שילד בבית ספר יסודי יבצע שיעורי בית ויתרגל בהדרגה להגדלת יכולתו לבצע שיעורי בית.

* לתת ציון על התוכן, לא על האיות ועל כתב היד

חלק מהמורים מתחשבים באיות ובכתב היד כאשר הם נותנים ציון. עבור ילדים דיסלקטיים, הדבר אינו מתאים. צריך לבקש מהמורים לתת ציון רק על תוכן העבודה.

* הפחתת משימות העתקה

לתלמידים דיסלקטיים נדרש יותר זמן להעתיק מידע מהלוח, ואם יש להם דיסגראפיה, הם עלולים לא להיות מסוגלים לקרוא את מה שכתבו. במקרים מסוימים, המורה יכול להסכים לתת לתלמיד צילום. תלמיד אחר יכול לכתוב עבור התלמיד הדיסלקטי, אולי באמצעות נייר העתקה ללא נייר פחם, או פשוט לצלם את הדף. לרוב בתי הספר יש מכונות צילום.

בבית הספר היסודי, יתכן שהתלמיד יידרש להעתיק משפט מהלוח, והמורה יכול להשלים את השאר בסוף השיעור.

* ליקויי כתיבה

המאבחן כותב מחדש את חומר הבחינה.

המאבחן כותב את תשובות הבחינה עבור הנבחן.

* משימות חלופיות

המורים יכולים להציע דרכים חלופיות כדי להראות את השליטה בחומר במקום חיבור כתוב ארוך. ברוב המקרים הדבר יכול להיעשות בעל-פה (אפשרויות אחרות: מצגות וידיאו, ציורים תלת-מימדיים, קולאז’ים, דיונים וכו’).

* להימנע מבחינות בחיבורים או להפחית את משקלן

אפשר להשתמש בשאלות קישור, השלמת החסר או תשובות קצרות במבחנים. ניתן לתת רשימה של מלים למילוי החסר בראש השאלון. גם שאלות רב-ברירה (“מבחן אמריקאי”) קשות עבור תלמידים דיסלקטיים בגלל היקף הקריאה הנדרשת כדי לענות בצורה נכונה.

* לערוך חזרה בכיתה לפני המבחן

בנוסף, יש לתת לתלמידים מדריך למידה המכיל מונחים ומושגים עיקריים.

* לשאול את התלמיד כיצד הוא לומד בצורה הכי טובה

לעיתים קרובות, תלמידים דיסלקטיים יכולים להסביר אסטרטגיות וטכניקות העוזרות להם ללמוד. המורה בדרך כלל יכול לכול אותם בכיתה.

* מתמטיקה

חשוב להקריא את ההוראות בקול רם כדי לאפשר לתלמיד להבין את הנדרש.

יש ליצור רשימה מורחבת של משוואות מתמטיות.

אפשר להפחית את המתמטיקה ולהחליף אותה במדעים.

* הפסקות לתלמידים עם הפרעות קשב או הפרעות קשב והיפראקטיביות

הפרעות בכיתה יכולות לגרום לתסכול וכעס בקרב תלמידים בעלי הפרעות קשב או הפרעות קשב והיפראקטיביות. רצוי למנוע מצב זה ע”י כתיבת הסכם קצר בין המורה לתלמיד לגבי ההפסקות. אם התלמיד לא מסוגל לשהות בכיתה תקופות ארוכות, עדיף לאפשר לו לצאת מהכיתה להפסקה קצרה (5 דקות) ולתת לו את האחריות לחזור בסיום ההפסקה. צריך להגביל את מספר ההפסקות שהוא יכול לקחת במהלך שיעור אחד.

* אנגלית (כשפה שניה)

הנבחנים יכולים להקליט את התשובות במבחן על קלטת בגלל ליקויי כתיבה.

הנבחנים יכולים לקבל את השאלות מוקלטות על קלטת בגלל ליקויי קריאה.

המאבחן יכול להקריא לתלמיד.

המבחן נערך ע”י צוות בית הספר.

בחינות בעל-פה (באנגלית).

* ארגון עבור הפרעות קשב או הפרעות קשב עם היפראקטיביות

יש לוודא שכל הספרים למקצוע מסוים עטופים בצבע אחיד כדי שתלמיד בבית הספר היסודי יוכל להיות אחראי לכל הספרים שלו בבית ובבית הספר. יש לחדד את כל העפרונות לפני תחילת כל יום לימודים.

* תמיכה בהערכה העצמית של התלמיד

יש להגביר את ההערכה העצמית של התלמיד. המורה צריך לאפשר לתלמיד להכין מספר עמודים לפני השיעור, ולתת לתלמיד לענות ראשון על שאלות בכיתה. הדבר יאפשר לתלמיד לזכות בכבוד מצד חבריו לכיתה ויעודד אותו ללמוד.

* להשיב על שאלות

חשוב לעזור לתלמיד באמצעות סימנים חברתיים. המורה יכול להקל על התלמיד בכך שהוא מוודא שתלמיד עם הפרעות קשב הוא הראשון שמתבקש לענות בתחילת השנה, ובהדרגה לומד לחכות מעט יותר. חשוב לכלול ילד כזה בכל שיעור כדי שהוא לא יאבד עניין.

אם יש לכם שאלות נוספות, אתם מוזמנים להתקשר, ולבוא לפגישה הבאה.

יהודית שוורץ והועד המארגן.



                
                            
            
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech