Slide background
Slide background
Slide background
Slide backgroundSlide thumbnail
Slide background
Slide background

התנסות בסימנים פונטיים

An Experience in Phonics

Printed and Translated with Permission by Ruth Alice Jurey, M.S., C.C.C.

http://www.aability.com  e-mail ruth@aability.com

Adapted from The Learning to Read tour by Ruth Alice Jurey

עובד מתוך ” סיור ללימוד קריאה” מאת: רות אליס ג’ורי,  הקורא הדיסלקטי,  גליון 14, קיץ 1998 , עמ. 4

תורגם בהתנדבות ע”י טניה מרי, המרכז הישראלי לעזרה עצמית, עבור עזרה– קבוצת תמיכה להורי ילדים עם ליקויי למידה קלים

 Õ הסימנים הפונטיים הנם צורת הכתיבה של  צופן-צלילים

סימנים פונטיים – אותיות – מיצגים את צליל הדיבור .

צלילי הדיבור  הם שורשים של שפה.  קריאה היא הבנת  שפה-כתובה.  אנו קוראים בעזרת עינינו  וגם בעזרת אוזנינו  ובעיקר בעזרת כל שפתנו.

צלילי השפה הם חלק בסיסי, אך לא שלם , של כל השפה המדוברת.  סימנים פונטיים הם השפה הכתובה של צלילי השפה.

 

לכל התלמידים נדרשים כל הכלים, אם בכלל הדבר אפשרי.

 

Õ האם אנו קוראים בעזרת סימנים פונטיים בלבד? נסה את הדוגמה המפורסמת הבאה:

Ghoti –  

קשה לצאת מזה ללא כמה רמזים:

צליל של  ‘gh’ כמו ב- laugh

צליל של  ‘o’  כמו ב-  women 

צלילי של  ‘ti’  כמו ב- ‘motion’ (רמז – בעל חיים ימי)

הנה דוגמה יותר הגיונית הכוללת גם תוכן כלשהו:

Wiet broacun peses uv kaek

זאת יכולה להיות דרך מאד מיגעת לקריאה (רמז: בחתונה לאחר הרמת הכוסית).

זה עוזר כאשר ישנה שפה עקבית והגיונית:

Yue mae wundir hau a purcin cood reed funetikly vairey fluently.

Sumtaimz it bucumz daunwrait straynje.

האם זה הופך לקל יותר לקראת הסוף? מיומנויות הצפי שלך מסייעות לך לפענח את הצלילים הכתובים בקטע בעל-משמעות זה.

Õ מתחילים נוטים להיות תלויים בסימנים פונטיים

קוראים מתחילים לעתים תכופות מעסיקים את עצמם ב’פענוח’ צלילים ומלים; והדבר מסיח את דעתם. 

זאת הסיבה שמתחילים מסתייגים מספרים ללא תמונות.  התמונות עוזרות להם להבין את ההגיון שבצופן ביתר קלות.

נדרש תחכום מה ללמוד משהו חדש מהמלה המודפסת בלבד,  אך כאשר שיטת השפה הכתובה קשורה במלואה  לשפה המקורית המדוברת, הקריאה מתבצעת. 

Õ האם כל הקוראים זקוקים לסימנים פונטיים?

כן! כל הקוראים זקוקים לכל הכלים , אם זה בכלל  אפשרי.

לו יכולנו לזהות את כל המלים השלמות מראיה בלבד, ללא רמזי צלילים,   זה היה מדהים.

Õ האם כל הקוראים המתחילים צריכים להתחיל בסימנים פונטיים?

לא

ישנם תלמידים הזקוקים לתרגול רב לפני שהם מסוגלים לקרוא בשם לצלילי האות במידה כזאת  שהם יוכלו להעזר בסימנים פונטיים. בינתיים, הם יכולים להתחיל בקריאה בעזרת כלים אחרים.
ישנם כאלה שאינם מסוגלים לצרף צלילים בודדים למילים.  זמן ותרגול יכולים לעזור. 

סימנים פונטיים יכולים להוות קושי או להיות בלתי אפשריים לתלמידים שאינם מסוגלים לזהות צלילי שפה הנאמרים במהירות נורמלית, כמו ההבדל הדק בצליל של /ב/ ו /ד/.  בעיית ‘ההקשבה המהירה’ מתיחסת לקשיי למידה רבים הקשורים בשפה  וניתנים לתיקון בעזרת טיפול  מתאים.

על התלמידים להתחיל בדרך הקלה להם ביותר. הם יכולים ללמוד להשתמש בכל כלי הקריאה ביתר קלות, ברגע שההתחלה מוצלחת.

 

רות ג’וריי  (Ruth Jurey) היא מטפלת  של הפרעות דיבור ופתולוגית של שפה בעלת פרקטיקה פרטית באגם טאהו בקליפורניה.  ספרה ” סיור  ללימוד קריאה” מופיע באתר שלה:  http://www.aability.com    מהדורה מודפסת של המידע באתר ניתן לרכישה תמורה 15$  ב: Advance Ability (יכולת מתקדמת)

P.O. Box 12, Carnelian Bay, CA 96140, USA

 

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech