Slide background
Slide background
Slide background
Slide backgroundSlide thumbnail
Slide background
Slide background

להתכונן לבית הספר: פעולות מקדימות בבית – מאת שרון פייפר

Getting Ready for School – Head Start Activities for the Home
Printed and Translated with Permission By Sharon Pfeiffer Specialist Trainer
Fundamentals Workshop Presenter DLS Workshop Presenter
להתכונן לבית הספר: The Dyslexic Reader, Issue 5, Spring, 1996, p. 3 http:// www.dyslexia.com

להתכונן לבית הספר: פעולות מקדימות בבית – מאת שרון פייפר
תורגם בהתנדבות ע”י ג’ודי כהן, המרכז הישראלי לעזרה עצמית, עבור עזרה –
קבוצת תמיכה להורי ילדים עם לקויי למידה קלים.

כדי להכין ילד לכיתה א’, דרוש הרבה יותר מעפרון ונייר. ישנם דברים רבים שתוכלו לעשות עם ילדכם יום יום, שלא רק מהנים אלא גם יסייעו לו להתמודד עם המעבר לביה”ס.

כיצד לקרוא באזני ילדכם

לפני שהוא מתחיל לקרוא, רצוי שלכל ילד יקראו. זה מראה לו עד כמה מעניינים הספרים, ומהווה תמריץ ללמידה. אני מציעה לבחור ספר באיכות טובה עם איורים יפים.
בנוסף להצעות המופיעות כאן יהיו רעיונות לספרנית המקומית.

כשתשבו עם ילדכם, תהיה לכם הזדמנות להדגים לו, כיצד מחזיקים ספר והופכים דפים. כדי להראות לו כיצד מורכב ספר, קראו כל עמוד – גם דף הכותרת וחלק מעמוד הזכויות, עם תאריך ההוצאה. קראו גם את ההקדשה אם יש.

לפני קריאה בעמוד עם איור, הראו לילד את התמונה ושאלו שאלות כגון, “מה אתה רואה כאן?” “על מה לדעתך הסיפור?” אל תדונו יותר מדי באיורים; רק תבינו שהם מהווים חלק חשוב בתהליך הקריאה, מפני שהם מראים את משמעות המילים. תפקיד האיורים הוא לתת לקורא הצעיר רמזים כדי שיבין את הסיפור ואת המילים שבו.

בסוף הסיפור שאלו כמה שאלות מפורטות, המבוססות על נוסחת כתב העיתון לסיפור: מי? מה? מתי? איפה? למה? ו – איך? כמה דוגמאות: “מה היה צבע השמלה של הילדה?” “לאן הלכו הבן והבת?” אפשר גם לשאול שאלות פתוחות, כגון, “למה אתה חושב שהם רצו לנסוע לחווה?”

זו הזדמנות נהדרת לעזור לקדם את כישורי ההתבטאות בעל-פה של ילדכם, המתפתחים עוד לפני כישורי הקריאה. עודדו את ילדכם להשתמש במשפטים שלמים. היו סבלנים ותנו לו זמן לנסח רעיונות ותשובות. היו מוכנים לקרוא שוב ושוב את הסיפור. רוב הילדים אוהבים לשמוע סיפורים שוב ושוב. אם הם מתחילים לומר מילים כשאתם מגיעים למקום הנכון, ברכותיי. אתם עוזרים להם לפתח את הזיכרון ללא מאמץ.
השתמשו בשירי ילדים כדי לבנות כישורי הקשבה

אני אוהבת את שירי אימא אווזה משלוש סיבות. ראשית, הם מעבירים את מורשת התרבות שלנו.

שנית, הם מאפשרים לילד לשמוע את קצב השפה. שלישית, הם ניתנים להמחזה בקלות. נסו לקרוא את השיר כשהילד מציג אותו.

אפשר לעודד כישורי שמיעה בעזרת שירים ידועים כגון (כאן יש שירים אמריקאים ידועים המקבילים, למשל, לשירי ביאליק לילדים) את השמש שלי, לרקוד עם לו, היא תבוא סביב ההר, אני עובד ברכבת. כמו אימא אווזה, שירים אלה מהנים ומעבירים מסורת ותרבות. כשהילד לומד שירים בבית, אח”כ בבית הספר הוא מרגיש שהוא שייך.

ללמד את האותיות והמספרים

פעולה מועילה נוספת היא זיהוי אותיות. בחרו באות, הציבו דוגמה מודפסת לפני הילד, ועודדו אותו ליצור את האות בחימר. עזרו לילד לגלגל את החימר למעין חבל וליצור ממנו אות. צרו אות גדולה וקטנה ותדברו על ההבדל ביניהן. הזכירו את שם האות. מצאו דוגמאות של האות בעיתונים, ז’ורנלים או דואר ישן. הילד יכול להקיף אותה בעיגול או לגזור אותה ולהדביק אותה על דף או במחברת.

אפשר גם ליצור חבל מחימר ואז ליצור את הספרות 0 – 9. תנו לילד דוגמה שיוכל להעתיק. צרו גם קבוצות של כדורי חימר קטנים שייצגו את המספרים. אם הילד מוכן לספור, אפשר ללמדו לספור קדימה ואחורה. אפשר גם לשאול, “איזה מספר נמצא בין ה – 3 לבין ה – 5?” או להצביע על ספרה באופן אקראי ולבקש מהילד לציין את שמו.

עזרו לילדכם להשתמש במילים כדי לתאר יחסי מרחב

מונחי מרחב חשובים ומועילים לילד צעיר. אפשר ללמד אותם תוך כדי משחק. שימו קופסה קטנה וחפץ קטן על שולחן. בקשו מהילד לשים את החפץ על הקופסה. כעת בקשו ממנו לתת משפט המתאר איפה החפץ: “ה………………. נמצא על הקופסה.” המשיכו עם מילים כגון מתחת ל – , בתוך, מעל, מאחורי, לפני, ליד, סביב ל -, ועוד.
עזרו לילדכם ללמוד למיין

ילדים הם אספנים מלידה. עניין זה יכול ללמדם כישורי מתמטיקה ראשונים. אוסף יכול להיות אבנים, עלים, גלעינים מפירות, ברגים או כל דבר אחר.

אוספים אלה עוזרים לילד לחפש דמיון ושוני, דגמים ותכונות משותפות, ככל שהם ממיינים ומקבצים את “ממצאיהם”. ילדים יכולים אף לעזור בבית ולעשות מיון עם סכו”ם, מטבעות או קופסאות שימורים. כשאתם עורכים קניות יחד, הסבירו להם כיצד מסדרים את קבוצות המזון השונים בחנות ונסו אח”כ לסדר אותם באופן דומה בבית.

לא לשכוח את האמנות

ילד צעיר זקוק למגוון של התנסויות באמנות. אמנות מסייעת לו לפתח בטחון עצמי ותאום עין-יד. יש פעולות אפשריות רבות: גזירה והדבקה, ציור, רישום, עבודה בחימר, קולאז’, תפירה וחותמות מתפוחי אדמה.

הכינו את ילדכם לחברה

לתלמיד המתחיל יועילו גם כישורים חברתיים. משחקי שולחן ומשחקי קלפים עוזרים: לחכות לתור, לחלק, לנצח או להפסיד ברוח טובה. אני ממליצה משחקי הורה-ילד כדי להדגים לו כישורים חברתיים. בין המשחקים המומלצים: מיני מונופול, סולמות וחבלים, זיכרון (דו-קלף) והרכבות פשוטות. אלה מהנים לכל המשפחה ומלמדים אינטראקציה טובה עם ילדים אחרים.

גם מגרש המשחקים חשוב

ילד צריך להרגיש נוח עם הגוף שלו. למוטוריקה עדינה מתאימה עבודת האמנות שהוזכרה קודם; למוטוריקה הגסה מתאימה המשחק והתנועה בחוץ.

כשהולכים עם הילד לפארק, זיכרו שזו הזדמנות לפתח מוטוריקה גסה. אפשר לרוץ, לקפוץ, לטפס, ולדלג. אפשר ללמוד לשחק בכדור ובדלגית. כך הוא יתחיל בהצלחה את החינוך הגופני שלו.

לומדים מהצפייה בטבע

עוד התנסות חשובה לילד היא הצפייה בטבע. לרוב הילדים סקרנות טבעית שיש לעודדה. אפשר לעזור לילד לזרוע זרעים ולטפח צמחים, לצפות בנמלים, ציפורים או חלזונות בחצר. שימו לב לשינוי העונות ע”י צפייה בעצים, בירח, בתנועת השמש ואורך היום. אולי יהיו לילדים שאלות מאתגרות – תמיד תוכלו למצוא תשובות בספריה.

הראו לילד שכיף ללמוד

הכנת הילד לביה”ס יכולה להיות חוויה מהנה ומספקת. חשוב ליצור לילד התנסות חיובית ומהנה בפעולות שיהפכו לחלק מחייו בביה”ס.

תוכלו בודאי לחשוב על פעולות רבות נוספות. אני מאמינה בחינוך מאוזן המפתח לא רק את השכל אלא גם את הגוף והרוח. פיתוח הכישורים החברתיים עוזר לילד להרגיש בנוח בחברה שלנו.

רק זיכרו לשאול שאלות ולהקשיב לילדכם. תנו לו להנחות אתכם. אין לדחוק בילד לבצע פעולה כלשהי שהוא אינו מוכן לה. כשהילד יהיה מוכן, הוא יהיה מעוניין וילמד ללא מאמץ.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech