מאפיינים שכיחים של דיסלקסיה
מתפרסם בהסכמת רונלד ד. דייויס. כל הזכויות שמורות.
כללי
כתיבה וכישורים מוטוריים
מתמטיקה וניהול זמן
ראיה, קריאה ואיות
זכרון וחשיבה
התנהגות, התפתחות בריאותית ואישיות
שמיעה ודיבור
כללי
- נראה חכם, אינטליגנטי ומתבטא טוב, אך אינו יכול לקרוא, לכתוב או לאיית ברמה בסיסית.
- מדביקים לו תווית של עצלן, טיפש, חסר זהירות, לא בוגר, “לא משתדל מספיק”, או “בעית התנהגות”.
- לא “מספיק בפיגור” או “מספיק גרוע” כדי לקבל עזרה במסגרת בית הספר.
- רמת משכל גבוהה, אך לא מצליח בבחינות אקדמיות. הצלחה בבחינות בע”פ אך לא בכתב.
- מרגיש מטומטם. בעל ערך עצמי נמוך. מסתיר או מחפה על חולשות באסטרטגיות פיצוי מתוחכמות. נהיה מתוסכל ומתרגש בקלות לגבי הקריאה או הבחינה בבית הספר.
- מוכשר באומנות, דרמה, מוסיקה וספורט.
כתיבה וכישורים מוטוריים
- בעיות בכתיבה או העתקה; מחזיק את העפרון בצורה מוזרה, כתב היד שלו משתנה או בלתי-קריא.
- מגושם, חוסר קואורדינציה, גרוע במשחקי כדור או קבוצה; בעיות בכישורים ומשימות מוטוריים עדינים ו/או גסים; נוטה לסבול ממחלת נסיעה. יכול להשתמש בשתי הידיים, ולעתים קרובות מבלבל בין ימין ושמאל, מעל ומתחת.
מתמטיקה וניהול זמן
- מתקשה לקרוא שעון, לנהל זמן, ללמוד מידע או משימה ברצף, או להגיע בזמן.
- מחשבים, מתמטיקה, מכונאות, מספר סיפורים, מכירות, עסקים, עיצוב, בניה או הנדסה.
- מתנתק או חולם לעתים קרובות; הולך לאיבוד או מאבד את חוש הזמן.
- מתקשה לשמור על קשב; נראה “היפר” או “חולמני”.
- לומד הכי טוב באמצעות חוויות מוחשיות, הדגמות, ניסויים, תצפיות ועזרים ויזואליים.
ראיה, קריאה ואיות
- מתלונן על סחרחורת, כאבי ראש או כאבי בטן בזמן הקריאה.
- מבולבל מאותיות, מספרים, מלים, רצפים או הסברים בעל-פה.
- בקריאה או כתיבה רואים חזרות, תוספות, החלפת סדר, השמטות, החלפות ושינוי מקום של אותיות, מספרים ו/או מלים.
- מתלונן שמרגיש או רואה תנועה לא-קיימת בזמן קריאה וכתיבה. מראה תלות בספירת אצבעות ותרגילים אחרים. יודע את התשובות, אך לא מסוגל לפתור על הנייר.
- יכול לספור, אך מתקשה לספור חפצים ולטפל בכסף.
- יכול לבצע פעולות חשבון אך נכשל בבעיות מילוליות; אינו יכול לתפוס אלגברה ומתמטיקה מתקדמת.
זכרון וחשיבה
- זכרון מצוין לטווח הארוך של חוויות, מיקומים ופרצופים.
- זכרון גרוע לרצפים, עובדות ומידע שלא נחווה.
- חושב בעיקר בתמונות והרגשות, לא בקולות או מלים (מיעוט דיאלוג פנימי).
התנהגות, התפתחות בריאותית ואישיות
- מאד לא מסודר, או מסודר בצורה כפייתית.
- עלול להיות ליצן הכיתה, עושה בעיות או יותר מדי ?????
- נראה שמתקשה בראיה, אך בדיקת העיניים אינה מגלה שיש בעיה.
- בעל ראיה ואבחנה טובה, או חסר תפיסת עומק וראיה פריפרית.
- קורא וקורא מחדש מבלי להבין. מאיית בצורה פונטית ולא-עקבית.
שמיעה ודיבור
- בעל שמיעה מורחבת: שומע דברים שלא נאמרו או שלא נשמעים ע”י אחרים; קל להסית את תשומת לבו בקולות.
- קושי בהעברת מחשבות למלים, מדבר בביטויים מהוססים; אינו משלים משפטים; מגמגם תחת לחץ; אינו מבטא נכון מלים ארוכות, או מחליף את סדר הביטויים, המלים וההברות בזמן הדיבור.
- שלבי ההתפתחות שלו התרחשו מוקדם מאד או מאוחר מאד (דיבור, זחילה, הליכה, קשירת שרוכים).
- נוטה לדלקות באוזניים; רגישות למזונות, תוספים ומוצרים כימיים.
- ישן טוב במיוחד, או רע במיוחד; הרטבה מעבר לגיל המקובל.
- סיבולת כאב גבוהה במיוחד או נמוכה במיוחד.
- חוש צדק מפותח; רגיש מאד, שואף לשלמות.
- הטעויות והתסמינים מתרבים בצורה דרמטית עם הבלבול, לחץ הזמן, מתח נפשי או בריאות לקויה.
- תכנית תיקון הדיסלקסיה של דייויס עוזרת לאנשים בעלי מאפיינים אלה בכל יום. ניתן לתקן את ההיבטים המפריעים של הדיסלקסיה ולהתגבר עליהם.