Transferring Davis to the Classroom
Printed and Translated with Permission By Abigail Marshall Webmaster http:// www.dyslexia.com
The Dyslexic Reader issue 15, Fall 98, page 2
יישום שיטת דוויס בכיתות בית ספרתורגם בהתנדבות ע”י דר מרנה תמיר, המרכז הישראלי לעזרה עצמית, עבור “עזרה” קבוצת תמיכה להורי ילדים עם לקויי למידה קלים.
האם ניתן להעביר את שיטת הלימוד של דוויס לסביבת בית הספר? המועצה לחקר הקריאה של רון דוויס , אחרי כשלוש עשרה שנה של מתן שרות לילדים ובוגרים דיסלקטיים , מתגאה ב-97% של הצלחה. יש לציין עם זאת שההצלחה משקפת יתרון שלא ניתן למורי בית הספר: מתקנים בקליניקה פרטית ועבודה יחידנית עם תלמיד הרוצה ללמוד.
כאשר אנחנו מעבירים את שיטת דוויס לסביבת בית הספר אנו נתקלים בשאלות והאתגרים הבאים:
· כיצד אפשר לישם את שיטת היעוץ היחידני ליעוץ קבוצתי ?
· כיצד נציד ילדים שבאו מבתים וקהילות בעיתיות במוטיבציה הדרושה להפיכת שיטת דוויס למשמעותית ?
· כיצד ניתן להתאים את השיטה לאילוצים בהם נתקלים המורים בבתי הספר עת הם מלמדים על פי תוכנית הלימודים המוכתבת להם על ידי המדינה והנהלת בתי הספר ?
הדרך הטובה ביותר היא לתת למורים את הכלים להעביר את אותה תוכנית שנותנת הקליניקה הפרטית בסביבה בה יוכלו ללמד באופן יחידני תלמיד שונה כל שבוע. אבל באופן מעשי רוב בתי הספר אינם יכולים לאפשר לעצמם ולמוריהם את הגמישות הדרושה לכך. כדי להתמודד עם האתגרים האלו הורחבו הכלים המהווים חלק משיטת דוויס. הערכות, (המוסברת בנפרד) מהוות כלי כזה. אבן פינה חשובה בשיטת דוויס, כמוסבר ב”מתנת הדיסלקציה” מהווה הייעוץ המכוון. אבל יעוץ מכוון יכול להנתן רק בהקשר של אחד לאחד וביחסי גומלין בין תלמיד למטפל. למרות שהדבר קל לרוב הילדים הדיסלקטיים, הוא אינו מובן למבוגרים שאינם דיסלקטיים. בנוסף, ניתן הייעוץ המכוון בד”כ לילדים מעל גיל שבע, בעוד שהמורים בבית הספר צריכים להתמודד עם דרישות של ילדים צעירים יותר בגיל גן או בכיתה א’. ייעוץ מכוון נשארה הדרך המועדפת בשיטת דוויס, אולם נמצא כי תהליך ההערכות מהווה תחליף אפקטיבי, שניתן לעבוד איתו, אצל ילדים צעירים, מבוגרים שמתקשים בדמיון חזותי, וקבוצות. כאן אנו מציגים את השיטה הזו, לשימוש ע”י מורים בכיתה בכל מקום.
נושא נוסף שנתמודד איתו הוא מוטיבציה ואחריות אישית. הסדנא החדשה והמתקדמת שלנו, תוכננה לתת למטפלים בשיטת דוויס כלים להחדיר לתלמידים ולהוריהם רצון ויכולת להתמודד עם השיטה. אנו מקווים להתיחס לכמה מנושאים אלו בהוצאות עתידיות של ה”קורא הדיסלקטי”.
עבודתם של מורים כגון קלודיאה בנט (מאמר בעמ’ 3) מוכיחה ששיטת דוויס יכולה להצליח גם בכיתה. אחד היתרונות של השיטה הוא שרוב מערכת הלימודים מוכתבת ע”י התלמידים בעת עבודתם בחימר כך שניתן למורה ליישם גישה זו עם החומרים הנמצאים בכיתה.
חשוב גם להבין שדוויס מייצג שיטה מיוחדת במינה המטפלת בצרכים קוגניטיביים מיוחדים של ילדים עם בעיות בלימוד שפה, ובעיקר מאפשרת לילדים החושבים בתמונות, לחשוב במילים. שיטת דוויס לא נועדה כתוספת או כתחליף לאספקטים אחרים של מערכת הלימודים, כגון: קריאה מונחת, אלא