תיקון דיסלקסיה בשיטת דייוויס
Abigail Marshall is the author of the book The Everything Parent’s Guide To Children With Dyslexia
שיטת דייוויס לתיקון דיסלקסיה היא גישה ייחודית המותאמת לחוזק של אנשים עם דיסלקסיה בחשיבה יצירתית. הגישה משלבת טכניקות ספציפיות כדי לפתור את הבעיות התפיסתיות ואת בעיות מיקוד הקשב בעזרת שיטת לרכישת שליטה במילים בראייה ולשיפור שטף הקריאה והבנת הנקרא בצורה המתאימה ליכולת החשיבה היצירתית המלווה את הדיסלקסיה. זאת תכנית בת שני שלבים, המתחילה בתכנית אינטנסיבית של שבוע הכוללת ייעוץ והכוונה כדי להתגבר על המחסומים העיקריים ללמידה, המביאה לעיתים קרובות לשיפור דרמטי בקריאה. השלב השני כולל תרגול ויישום השיטות של דייוויס בבית, בעיקר דרך תכנית שיטתית של עיצוב בפלסטלינה, במשך בין ששה לשמונה עשר חודשים.
תיאור התכנית
התכנית בשיטת דייוויס פותחה ע”י מבוגר בעל דיסלקסיה חמורה, רון דייוויס, מחבר הספר מתנת הדיסלקסיה. התכנית תמיד מתחילה מייעוץ אוריינטציה, סוג של הכשרה מנטלית העוזרת לילד לזהות ולמנוע עיוותים תפיסתיים ויזואליים כמו חילופי אותיות או ההרגשה המוטעית שהאותיות זזות על הדף, וגם לפתור בלבול תפיסתי שמיעתי. הילד ילמד גם אסטרטגיות ספציפיות כדי לשלוט ברמת האנרגיה שלו ולשפר את שיווי המשקל והקואורדינציה הפיזית.
התכנית בשיטת דייוויס כוללת גם מערכת אסטרטגיות לקריאה. האסטרטגיה הראשונית, השליטה בסמלים של דייוויס, מבוססת על הרעיון שילדים עם דיסלקסיה חושבים בעיקר בתמונות ולא במילים, וצריכים ליצור תמונות שכליות עבור המילים לפני שהם יוכלו לקרוא או להבין את המילים בדפוס. סביר שהילדים יבינו שמות עצם כמו “כלב” או “אריה”, אך יתכן שהם יתקשו עם מילים כמו “עבור” או “בתוך”, כי אין להם תמונה שכלית ברורה המתאימה למילים אלה. התכנית בשיטת דייוויס מתמקדת בעזרה לילדים ליצור את התמונות שלהם עבור המילים.
עובדה
השיטות של דייוויס פותחו בשנת 1981 ושימשו במסגרת קלינית עם יותר מאלף תלמידים לפני שתכנית ההכשרה המקצועית נוצרה בשנת 1995. כיוון שניתן להעביר בקלות את טכניקות הקריאה לשפות שונות, התכנית התפתחה במהירות ובשנת 2004 היא הועברה בעשרים ותשע מדינות ובתשע עשרה שפות שונות.
הכלים העיקריים של תכנית דייוויס הם מילון ופלסטלינה. הילדים לומדים כיצד לחפש מילים, כיצד להשתמש במפתח ההגייה כדי ללמוד כיצד מבטאים כל מילה, וכיצד להשתמש בהגדרה ובמשפטי הדוגמא כנקודת התחלה לשליטה במשמעות המילה. הילדים ילמדו כיצד להשתמש בפלסטלינה כדי ליצור את האותיות של כל מילה ולבנות דגם תלת-מימדי המדגים את המשמעות של המילה. הילדים ייצרו דגמים גם של מילים ומיליות קטנות ומופשטות כמו “ה” ו-“ו”, וישתמשו בגישה זו כדי להבין את המילים הגדולות יותר ומושגים כמו “רצף” או “זמן”. אימון הקריאה כולל גם טכניקה בשם “קריאת איות” המפתחת את העקיבה הויזואלית, השימוש ברצף וכישורי זיהוי המילה השלמה, וטכניקת “תמונה בסימן פיסוק”, גישה המשתמשת בדימיון כדי לפתח כישורי הבנת הנקרא.
תוצאות התכנית
התכנית בשיטת דייוויס מיועדת לילדים בני שמונה ומעלה, ומביאה להישגים מהירים מאד בקריאה, במיוחד אצל ילדים מבוגרים יותר. לעיתים קרובות קורה שכישורי זיהוי המילים ושטף הקריאה קופצים ברמות של שלוש עד חמש כיתות במהלך השבוע הראשוני אצל ילדים או נערים בני תשע ומעלה. אולם, יש לתרגל את הטכניקות של דייוויס לאחר התכנית כדי שההתקדמות תמשך וכדי לשמר את ההישגים הראשוניים. לכן, התכנית דורשת שהילד והמלווה יהיו מוכנים להמשיך בלוח זמנים מומלץ של תרגול קריאה ויצירת דגמי פלסטלינה עד לרכישת שליטה מלאה ברשימה של כ-220 מילים.
תכנית דייוויס יכולה להתאים כמעט לכל ילד בעל סימפטומים של דיסלקסיה, אך היא מתאימה במיוחד לילדים המתקשים בהשגת שטף קריאה, בעלי קשיים בהפיכת אותיות או בלבול סדר האותיות, או אלה שנוטים להתקשות בקריאת מילים קטנות, או להשמיט אותן. התכנית היא גם בחירה מצוינת עבור ילדים דוברי מספר שפות, כי ניתן להעביר בקלות את השיטות משפה אחת לשפה אחרת. לפעמים, ילדים שתויגו כבלתי-מסוגלים ללמוד בשיטת הקריאה הפונטית הם אלה המדווחים על ההישגים הדרמטיים ביותר הודות לשיטת דייוויס.
תלמידים המשלימים את התכנית בשיטת דייוויס הופכים לקוראים מיומנים ונלהבים, ולפעמים מגיעים למיומנות ברמה של כיתתם או אפילו מעליה. ניתן לייחס את העובדה הזו באופן חלקי לכך שהתכנית מלמדת כישורי קריאה ברמה גבוהה יותר מאשר אסטרטגיות הפענוח ברמה המוקדמת. אולם, כיוון שהתכנית אינה שמה דגש על פונטיקה, היא עדיין שנויה במחלוקת בקרב מחנכים המעדיפים את שיטות ההוראה המסורתיות. כמו כן, בשיטת דייוויס מבצעים בדיקה קפדנית להערכת פרופיל הלמידה של הילד ורמת הבגרות והמוטיבציה שלו. כיוון שהתכנית מדגישה אסטרטגיות מנטליות של מודעות ושליטה עצמית, היא אינה מומלצת לילדים המשתמשים בתרופות כמו ריטלין כדי לשלוט ברמת הקשב או בהתנהגות.
שליטה במתמטיקה בשיטת דייוויס
עובדה
תכנית השליטה במתמטיקה בשיטת דייוויס נמשכת ארבעה או חמישה ימים שלמים של עבודה יחידנית עם מנחה-יועץ מוסמך. כמו בתכנית הדיסלקסיה, הילד יצטרך לבצע עבודת המשך בבית, להמשיך להשתמש בפלסטלינה כדי לבנות דגמים של מילים המייצגות מושגים מתמטיים או הגורמות בלבול כשהן מופיעות בבעיות חשבון. האסטרטגיות הספציפיות מוסברות בספר מתנת הלמידה מאת רון דייוויס.
תכנית השליטה במתמטיקה בשיטת דייוויס מיישמת טכניקות של בניית דגמים מפלסטלינה כדי שהילדים ירכשו שליטה במושגי יסוד הקשורים ביחסים מתמטיים כמו שינוי, גורם-תוצאה, לפני/אחרי, השלכה, זמן, רצף, וסדר/אי-סדר. משתמשים בבניית דגמים מפלסטלינה גם כדי לשלוט במשמעויות של מילים המופיעות בבעיות חשבון מילוליות השונות מהשימוש היומיומי. לדוגמא, המילית “ב” משמשת בדרך כלל במשמעות של “בתוך”. אבל בבעיות מילוליות, לפעמים יש לה שימושים אחרים, כמו “להכפיל ב-” או “לחלק ב-“.
המנחה-יועץ של דייוויס מכוון את הילדים באמצעות סדרה של שנים עשר תרגילים מתמטיים כדי להתקדם במהירות מספירה לכפל, להבנת שברים, ולפיתוח מיומנות בחישובי נייר ועפרון. ניתן לבצע את התרגילים במהירות כי המיקוד הוא על סיוע לילדים להבין את המושגים שבבסיס כל פונקציה מתמטית. למשל, השימוש בתרגילי ספירה קדימה ואחורה מוביל למושג הכפל.