ADHD + correction program
תכנית תיקון הדיסלקציה של דייוויס (Davis Correction Program) מעניקה כלים ספציפיים לצרכי ויסות עצמי של מיקוד קשב, אזורים בהם חשים תקועים, שחרור ורמות אנרגיה.
כלים אלו מאפשרים לילדים ולמבוגרים לעבוד וללמוד תוך יישום בכלים מנטליים אלו בסביבה נטולת תרופות.
כלים אלו כוללים:
אוריינטציה או יישור (Orientation or Alignment)
המסייעים משתמשים במבחר רחב של טכניקות מיקוד מנטלי, מפעילים ייעוץ אוריינטציה, יישור, אוריינטציה אודיטורית או יישור אודיטורי, במטרה לאפשר ללקוחות לתרגל שליטה בתהליכי התפיסה והמיקוד המנטלי שלהם.
שיטת ה- Dial Setting של דייוויס
Dial Setting הינה טכניקה המאפשרת ללקוחות להגביר את מודעותם לרמות האנרגיה שלהם במקביל לפיתוח רגישות לרמות האנרגיה של הסובבים אותם.
באמצעות כלי זה מפתח האדם את יכולתו לווסת את רמות האנרגיה שלו עצמו ולהעצימם, כמו גם להגביר ולשנות התנהגות בלתי הולמת.
בקיאות במושג (Concept Mastery)
המסייעים משתמשים במודלים מחמר המאפשרים חקירה של מושגים כמו: “עצמי” (self), “תוצאה והשלכה” ( consequence), “שינוי” (change), “סדר” ו”חוסר סדר” (order \ disorder), “רצף” (sequence) או “אחריות” (responsibility). באופן זה לומדים הלקוחות כיצד לשלוט טוב יותר בהתנהגותם ומבינים כיצד היא משפיעה על אחרים.
ניתן לקרוא על מתודולוגיה זו בספר: The Gift of Learning מאת רון דייוויס (רק בגרסא האנגלית של הספר קיים פירוט על סימפטומים של ADHD).
מדוע תרופות ושיטת דייוויס אינם מסתדרים יחדיו?
סייעים מורשים לא יעבדו, על פי רוב, עם לקוחות הנוטלים תרופות שנהוג לרשום לטיפול ב-ADHD, דוגמת: ריטלין (Ritalin), סטרטרה (Strattera) או קונצרטה (Concerta). זאת משום שחומרים אלו מתערבים בדרך כלל ביכולתו של האינדיבידואל ללמוד וליישם את טכניקות המיקוד המנטלי החיוניות לתכנית.
גם תרופות אחרות הניתנות במרשם לטיפול בתופעות שונות דוגמת דכאון או חרדה, עלולות למנוע שימוש מוצלח של טכניקות אלו.
על מנת לחוות הצלחה אבסולוטית, על התלמיד לעבור את השבוע האינטנסיבי הראשון יחדיו עם אחד הסייעים. ישנה חשיבות מיוחדת לכך שהתלמיד יזכה לאישור לגבי השימוש בטכניקות המנטליות השונות, על מנת שהשימוש בכלים אלו יהפוך לטבעי ולדבר שבשגרה.
מרבית הלקוחות אשר רוצים לסיים את תלותם בתרופות כדי לשלוט בבעיות התנהגות או מיקוד קשב, מצליחים היטב במשימתם. הקניית תחושת אחריות היא אחד מגורמי המפתח בתהליך.
על מנת להגביר את אפקטיביות התכנית חשוב לעבוד היטב בעבודת צוות – בראש ובראשונה התלמיד, כאשר ההורים והמחנכים מאשרים את ההצלחה. הסייע יעזור לכל חברי הקבוצה.
חשוב מאד שההורים יביעו תמיכה בילדם ויעודדו אותו לשימוש בכלים המנטליים הללו.
לעתים, לאחר סיום התכנית ובייחוד כאשר חוזר הילד לבית הספר, קיים עבור ההורה פיתוי עז לחזור לשימוש בתרופות. על אף הפיתוי, חזרה לתרופות עלולה למזער את ההצלחה שרכש הילד קודם לכן באמצעות הכלים. כמו כן, מקבל הילד מסר כפול: מצד אחד, אומרים לו שכעת הכלים מאפשרים לו יכולת שליטה באורינטציה וברמות האנרגיה שלו, ומצד שני, אומרים לו שהוא חייב לקחת תרופה משום שהכלים מאכזבים במידת מה.
ספקי תכנית דייוויס אינם רופאים ולעולם לא יגידו להורה לבטל את הטיפול התרופתי של ילדו.
ייעוץ עם הרופא המטפל לגבי המשך השימוש בתרופה הינו חובה עבור כל אינדיבידואל.
באופן כללי, התרופות אשר פוגעות בהצלחת תכנית דייוויס יותר מכל הינן אלו שמטרתן העיקרית היא ויסות התנהגות או רמות קשב. ברב המקרים תרופות שמטרתן לטפל במכאובים ותחלואות פיזיולוגיות (דוגמת אסתמה, לחץ דם גבוה או סכרת) אינן מהוות בעיה.
כך או כך, חשוב מאד כי הלקוח יציין בפני הסייע את כל התרופות אותן הוא נוטל, לרבות תרופות טבעיות, תמציות צמחים ותרופות ללא מרשם, על מנת שספק העזרה יהיה מודע לכל השפעה אפשרית של חומרים אלו.
להרחבת הקריאה: